Skip to main content

Så här lär jag känna den unga och väcker förtroende

Intervju med konsult/psykolog Ville Rantalainen, MPS Career Helsingfors. Intervjun är en del av materialet Lärarrum för toppkompetens.

Ville-Rantalainen02.jpgHur möter jag en ung människa?

De ungas sätt att samarbeta och uttrycka sig är mycket olika. Ett bra tillvägagångssätt är att fästa uppmärksamhet med tiden och vara öppen och ärlig när man gör observationer om den unga. Ta reda på vart den unga är på väg och hur hen uttrycker sig själv.

Det gemensamma intresset för den egna branschen är ett enkelt sätt att komma igång med alla, särskilt i träningen. Avspändhet strider inte mot den egna yrkesskickligheten och ställningen som en ansvarig vuxen. En fri kommunikation kan med många uppstå enklare i och med att det långvariga samarbetet framskrider.

Det är också bra att ta hänsyn till de olika utgångspunkterna från vilka de unga kommer till träningen. En ung person kan vara mycket skicklig inom sitt område redan innan studierna inleds, medan en annan har blivit intresserad nyligen.

Hur lär jag känna min unga studerande?

Man kan försöka hitta en kompromiss mellan lärarens eget arbetssätt och ett verksamhetssätt som är mer typiskt för den unga – naturligtvis så att du kan utföra ditt arbete på ett vettigt sätt.

Att lära känna någon förutsätter godkännande. Hur informell du låter träningsrelationen bli kommer förmodligen också att påverka hur den unga uttrycker sig.

Om man vill stödja den unga i att uttrycka sitt eget perspektiv måste man erbjuda en tillräckligt trygg relation där den unga känner att det lönar sig att göra det.

Hur väcker jag förtroende?

Var säker på dig själv och din kompetens. Läraren har auktoritetsställning och är ansvarig, men samtidigt ska man vara intresserad av och öppen för den ungas arbetssätt. Öppenhet och gränsdragning hänger ihop här.

När man ger respons borde man kunna skapa en kunskapsmässig auktoritet så att den unga förstår att responsen är till hjälp. Ett bra sätt är den s.k. sandwich-metoden där man först ger positiv respons, sedan korrigerande respons och slutligen nämner ännu något positivt.

Bäst förstår vi dock andras synvinklar och kan uppskatta deras arbete när vi ser vilket värde de har för oss själva.

Vad krävs av mig för att vårt samarbete ska fungera?

I en ideal situation råder förstår båda varandras arbetssätt och den vuxna är den mognare och övervakande parten. En bra grund skapas genom öppen dialog.

Om det finns en sten i skon, ta reda på vad som skaver där. Ett fungerande mål kan vara att uppnå en atmosfär av frivillighet på båda sidor.

Man kan ha öppna diskussioner i träningssituationen där man kommer överens om de lämpligaste arbetssätten genom att diskutera tillsammans. Dessutom kommer man överens om de mål man kan förbinda sig till och vad som förväntas.

Handledning av en stor personlighet

Först ska man fundera på om en stor personlighet går hand i hand med stor kompetens eller potential.

En stor personlighet kan basera sig på att den unga har samlat mod av sina framgångar när hen ser att hen är bra. Å andra sidan kan personen också ha en stor uppfattning om sin kompetens oberoende av om det finns bevis på det eller inte.

För samarbetet behöver den unga en realistisk förståelse för att var och en har varierande begåvning. En ung person med stor ego kan väckas till att fundera på varför hen är bra.

Förr eller senare ska man ha en klar uppfattning om vad som krävs för att vinna. Man ska uppmuntra och vägleda den unga till att sätta handlingar bakom orden. Yrkeskompetens uppstår dock i sista hand genom praktik och övning.

Om den unga lyfter fram sig själv mycket och får motivation av att lyfta fram sin kompetens, kan man också försöka utnyttja det i träningen. Kan den unga till exempel dela med sig av sitt kunnande till yngre studerande? Att lära andra sina egna färdigheter utvecklar också allas kompetens.

Till sist, hur skulle du uppmuntra lärarna?

Jag skulle uppmuntra lärarna att njuta av hur den unga inspireras av framgångar i sina studier. Att se den tillväxten är uppiggande och motiverande!

Startsidan av Lärarrum för toppkompetens

Startsidan av teman Så här lär jag känna den unga och skapar förtroende