Skip to main content

Osallistua voi kilpailemattakin

Ammattitaitokilpailut ovat hyvä tapa opiskelijalle kehittää omaa osaamistaan. Mutta aina tavoitteen saavuttamiseksi ei tarvitse kilpailla, vaan osaamista voi kerryttää myös kilpailutapahtuman järjestelyissä.

Taitaja2023_Yleiskuvia_tapahtumasta_02_Luomalehto_Laura.jpg

Omniassa opinnollistettiin Taitaja2023-tapahtuman tekemistä niin, että esimerkiksi Skilly-maskottina toimimisesta, videokuvaamisesta ja valokuvauksesta sai opintopisteitä. Kuva Skills Finland / Laura Luomalehto (Omnia).

Taitaja2023-tapahtuman opinnollistamisen koordinoinnista vastanneet Omnian Tarja Partanen ja Nina Kauppinen kertovat, miten prosessi eteni ja millaista palautetta he saivat opiskelijoilta ja opettajilta. Vaikka omassa oppilaitoksessa ei olisi lähivuosina tulossa Taitaja-tapahtumaa, voi vinkkejä hyödyntää esimerkiksi oppilaitoskilpailussa, semifinaalin järjestämisessä tai kansainvälisen kilpailun karsinnoissa.

Taitaja2023 Espoo -tapahtumassa tavoitteena oli opinnollistaa eri alojen opiskelijoita mahdollisimman monipuolisesti tapahtuman suunnittelussa ja toteutuksessa tarvittaviin tehtäviin. Tätä mahdollisuutta hyödynnettiin laajasti, ja tapahtumaa oli tekemässä 1700 opiskelijaa.

Esimerkkejä opiskelijoiden toteuttamista töistä Taitaja2023-tapahtuman toteutuksessa:

  • Taitaja2023 Espoo -videon tuottamiseen ja still-kuvauksiin tammi–maaliskuussa 2022 osallistui 17 opiskelijaa.
  • Rekkakiertueena Omnian jäsenkuntien peruskouluilla 3.–14.10.2022 toteutetun Taitaja9-paikalliskilpailun suunnitteluun ja toteutukseen osallistui yhteensä 37 eri alojen opiskelijaa.
  • Taitaja-tapahtuman Urapolut-kokonaisuuden osana toteutettiin Seppo-pelialustalle mobiilipeli, jonka avulla tapahtumassa vierailevat pystyivät tutustumaan ammattialoihin ja pohtimaan omaa ammatillista suuntautumistaan. Pelin suunnittelussa ja toteutuksessa oli mukana kaksi opiskelijaa, jotka suorittivat ammatillisen valinnaisen projektissa toimimisen 15 osaamispisteen tutkinnon osan.
  • Monet opiskelijat esiintyivät Skilly-maskottina useissa tapahtumissa ennen finaaliviikkoa ja finaaliviikon aikana.
  • Opiskelijoita osallistui laajasti tapahtuman rakentamis-, toteuttamis- ja purkamisvaiheissa niin kilpailujen lajialueilla, Taitaja9-finaalissa kuin moninaisissa tapahtumajärjestelyissä, kuten avajaisissa, päättäjäisissä sekä tapahtumatorilla ja miniseminaareissa. Yto-valinnaisen paikallisen aktiiviopintojen osa-alueen suoritti yhteensä 678 opiskelijaa saaden yhteensä 1983 osaamispistettä ja ammatillisten tutkinnon osien näyttöjä suoritti yhteensä 90 opiskelijaa. Yhteistyöoppilaitos Liven opiskelijoita ja Omnian työpajojen ja Maahanmuuttajien osaamiskeskus Osken opiskelijoita työskenteli myös tapahtumajärjestelyissä opintojensa puitteissa.
  • Tapahtuman aikana opiskelijoita työskenteli muun muassa akkreditointi- ja infopisteillä, kilpailutoimistossa, lajialueiden järjestely-, asiakas- ja esittelytehtävissä, valokuvauksessa ja videoinnissa, nonstop-bussien lähtöpisteiden ja metroaseman oppaina, seminaarien vastaanotto- ja opastustehtävissä, puhtaanapidossa sisätiloissa ja ulkona (yhteistyössä Liven kanssa), ensiavussa sekä ruokapalvelussa ja välipalajakelussa. Lisäksi opiskelijaryhmiä oli ulkotapahtumissa yhteistyökumppaneiden kanssa, päiväkoti- ja esikoululaisryhmien toiminnassa, narikkapalveluissa, Huili-palveluissa, hotellivastaanotoissa, VIP- tiloissa, kummikahvilatoiminnassa, Skilly- ja Teemu-nallemaskotteina ja taluttajina, muotinäytöksessä, avajaisissa ja päättäjäisissä ohjaamassa ja vastaanottamassa vieraita sekä kukittamisessa ja mitalien jaossa. Opiskelijoiden käsialaa olivat myös lavakoristeina olleet kukka-asetelmat, kukkakaari, valokuvaseinä sekä esiintyjien ehostamiset.

Meidän työhömme kuului opinnollistamisprosessin suunnittelu, aikataulutus ja työtehtävien kartoittaminen kokonaisuudessaan. Suunnittelimme Wilman Taitaja-tarjottimien toteutuksen yhteistyössä Omnian hallinnon kanssa ja perehdytimme eri toimijat: muun muassa eri alojen ammatilliset opettajat, yto-opettajat ja ulkopuoliset yhteistyökumppanit.

Opettajien kiinnittäminen opiskelijoiden ohjaustehtäviin suunniteltiin eri alojen koulutuspäälliköiden kanssa yhteistyössä. Pääsääntöisesti Taitaja-tiimi ehdotti tai suunnitteli yhteistyössä toimijoiden kanssa mahdolliset työtehtävät Taitaja-tapahtumassa. Opiskelijoiden ohjaamisesta vastaavien opettajien tai muiden toimijoiden kanssa pidettiin säännöllisesti yhteyttä kokouksilla. Heidän tehtävänään oli täsmentää työtehtävät, perehdyttää opiskelijat sekä suunnitella opiskelijoiden työvuorot, ohjaus ja arviointi Taitaja-tiimin tuella.

Tyypillisin osaaamispistemäärä oli 3 osp, joka tuli paikallisesta yto-valinnaisesta (työpanos itse tapahtuman aikana ja sitä edeltävä valmistautuminen ja arviointi). Laajemmin valmistelutehtäviin tai tilaisuuksiin osallistuneet saivat joko jonkin valinnaisen ammatillisen tutkinnon osan (15 osp) tai suuremman osp-määrän valinnaisia ytoja (max. 9 osp).

Pääsääntöisesti opiskelijat osallistuivat innolla, toki vaihtelua motivaatiossa ja sitoutumisessa oli kuten muutoinkin. Osa opiskelijoista toimi hyvin vastuullisissakin työtehtävissä. He kokivat Taitaja-tapahtuman mielekkäänä sekä arvostettuna ja olivat ylpeitä saadessaan olla mukana.  

Monelta opettajalta tuli kiitosta, että opiskelijoilla oli mahdollisuus suorittaa opintoja erilaisessa oppimisympäristössä. Taitaja-tapahtuma avautui sekä opettajille että opiskelijoille uudella tavalla ja he pääsivät verkostoitumaan tapahtumassa muiden kollegojen ja toimijoiden kanssa. Yhteisöllisyys kasvoi.