TIEDOTE: Suomen parhaat osaajat aloittivat urakkansa EM-kilpailussa – mukana ammattilaisia puusepästä hiusmuotoilijaan

Suomen ammattitaitomaajoukkueen 25 kilpailijaa aloittaa kisan muita eurooppalaisia ammattiosaajia vastaan tänään Puolan Gdanskissa. Kilpailun tulokset selviävät lauantaina.

EuroSkills Gdańsk 2023 Avajaiset-04.jpg

Suomen joukkue EuroSkills Gdansk 2023 -tapahtuman avajaisissa. Kuva: Skills Finland / Laura Luomalehto.

Jokainen Suomen 25 kilpailijasta osallistuu yhteen lajiin, jossa testataan monipuolisesti oman ammatin osaamista. EuroSkills 2023 -kilpailu kerää yhteen lähes 600 nuorta osaajaa. Korkeatasoinen kilpailu on hyvä tapa verrata suomalaisten ammattilaisten osaamista muihin maihin.

Kolmipäiväisen kilpailun avajaisia vietettiin tiistai-iltana. Keskiviikosta perjantaihin kilpailijat tekevät kisasuorituksiaan, ja lauantain päättäjäisissä selviävät tulokset ja suomalaistenkin mitalisaalis.

Kisatehtävässä on yllätyksiä – puuseppä ei tiedä etukäteen puulajia ja kampaajan asiakkaat arvotaan

Huonekalupuusepäksi Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksiassa opiskeleva Ilo Pesonen ei ota liikaa paineita.

–Se on tehty, mikä etukäteen on mahdollista. Rento lähestymistapa, sopiva itsevarmuus ja pieni jännitys takaa parhaan suorituksen, Pesonen uskoo.

–Kilpailutilanteessa tulee pystyä reagoimaan muuttuviin tilanteisiin. Esimerkiksi kilpailupäivien aikana valmistettavan kaapin raaka-ainetta eli puulajia ei vielä tiedetä. Kaikeen pitää siis varautua, Pesonen kertoo.

Siinä missä puusepät tekevät yhden ison työn kolmen päivän aikana, kuuluu hiusmuotoilun kilpailuun useita eri tehtäviä.

–Suurin jännitysmomentti liittyy oikeille asiakkaille tehtäviin asiakastöihin, sillä hiuslaatu ja hiuksen määrä on yksilöllistä, joten myös monipuolisten kampaustekniikoiden laaja hallitsemien korostuu, kertoo kilpailija Minna Ala-Penttilä. Hän on valmistunut parturi-kampaajaksi Vaasassa ammattiopisto Vamiasta vuonna 2019.

–Siinä tarvitaan vähän arpaonneakin, millaisen asiakkaan saa miesten hiustenleikkaus ja parranmuotoiluun tai naisten morsius- tai näytöskampaukseen, kertoo kisassa suomalaistuomarina toimiva Satu Laiho. Laiho työskentelee hiusalan opettajana Länsirannikon Koulutus Oy WinNovassa.

–Minna työskentely on rauhallista ja viimeiseen saakka hiottua. Minulla on täysi luotto hänen tekemiseensä, Laiho sanoo.

EuroSkills Gdansk 2023

Ammattitaidon EM-kilpailu EuroSkills järjestetään seuraavan kerran Puolan Gdanskissa 5.–9.9.2023. Suomesta kilpailuun osallistuu virallinen ammattitaitomaajoukkue, johon kuuluu 25 kilpailijaa ja 22 eksperttiä. Suomen joukkue osallistuu yhteensä 21 lajiin.

Kilpailijat ovat korkeintaan 25-vuotiaita ammatillisia huippuosaajia kukin omalta alaltaan. Ekspertit toimivat kilpailussa asiantuntijoina ja tuomareina. Ekspertit ovat usein ammatillisia opettajia, ja kilpailuvalmennusta tehdäänkin osana ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyötä.

EuroSkills Gdansk 2023 -kilpailussa on yhteensä 43 lajia, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen eri ammatteja lähihoitajasta hitsaajaan ja kokista sähköasentajaan. Kilpailijoita on yhteensä 600 ja kävijöitä AmberExpo-messukeskukseen odotetaan 100 000.

Suomen joukkueen kilpailuun kokoaa ja lähettää Skills Finland ry yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten kanssa.

Suomen osallistumisen tavoite EuroSkills-kilpailuissa on suomalaisen huippuosaamisen kehittäminen ja ammatillisen koulutuksen eurooppalaisen yhteistyön vahvistaminen. EuroSkills-kilpailun lisäksi ammattitaitomaajoukkue osallistuu myös kansainvälisiin WorldSkills- ja Abilympics-kilpailuihin.