Skip to main content

KeudaSkills inspirerade lärare och studerande

Förra hösten ordnade Keuda för första gången en egen läroanstaltstävling. I KeudaSkills deltog cirka 400 studerande och evenemanget hade 47 branschspecifika tävlingar. Enligt Keudas Skills-kontaktperson Janne Jousiaho kom evenemanget för att stanna.

KeudaSkills_rakennusala0.jpg

Även studerande inom byggbranschen tävlade i KeudaSkills-evenemanget hösten 2023. Bild: Inka Tikka / Keuda.

Idén om en egen läroanstaltstävling föddes när vi hösten 2022 tillsammans med Mästare-aktörerna i Södra Finland bekantade oss med HyriaSkills i Riihimäki. Anna Skytten och Mika Auvinen som ansvarade för arrangemangen kring Hyrias evenemang uppmuntrade och konsulterade mig att föra idén vidare.

Målet var att engagera alla Keuda-enheter i evenemanget och göra det möjligt för alla att tävla i yrkesskicklighet. Åtta av tio verksamhetsställen deltog. Och även de två verksamhetsställen som inte deltog har meddelat att också de kommer att delta i evenemanget nästa år. De studerande som inte deltog i tävlingen deltog till exempel som domare, assistenter och handledare.

Saku ry:s riksomfattande Hyvinvointivirtaa-vecka för välmående i studierna infaller precis vid samma tidpunkt som anmälan till Mästare-semifinalen öppnas. Vid samma tidpunkt ordnades också KeudaSkills. Då går det lätt att locka deltagare till den egentliga Mästare-tävlingen.

Ledningens stöd och uppmuntran är av största vikt för att förankra ett sådant här evenemang i läroanstaltens vardag. För KeudaSkills skapades också en egen visuell profil i samarbete med Keudas kommunikation och marknadsföring. Vinnarna fick stipendier enligt följande: 1:a plats 100 euro, 2:a plats 75 euro och 3:e plats 50 euro.
KeudaSkills gav lärarna ett nytt sätt att förhålla sig till och uttrycka sin undervisning och yrkesskicklighet. Eftersom det är fråga om en tävling får också utvärderingen ett annat perspektiv. Att vi skapar något nytt i en trygg miljö tillsammans med de studerande är säkert en positiv resurs även för fortsättningen.

I responsen upplevde lärarna att de på ett naturligt sätt fått ett professionellt grepp och yrkesstolthet i den egna vardagen. Skills-tävlingarna vid den egna läroanstalten bidrog också till att förstå konceptet och dess möjligheter i den egna undervisningen.

I tävlingsverksamheten upplever och arbetar läraren och den studerande tillsammans. Det skapar förtroende. Med tanke på den egna yrkesskickligheten och yrkesbranschens utveckling lönar det sig att delta i yrkesskicklighetstävlingarna.