Skip to main content

Wow-effekt i undervisningen med hjälp av liveträning

Skills-grenchefen Kirsi Vesalainen utvecklade tillsammans med träningsteamet för floristik ett koncept som gör det möjligt för grenen att bilda nätverk och lära sig nytt på ett roligt och enkelt sätt.

floristiikka_kollaasi2.jpg

Hanna Vehkalampi, som grundade blomsteraffären Vehkanna, presenterade fem olika buketter för en klass i Gradia, men virtuellt även på åtta andra läroanstalter. Bilder: Kirsi Vesalainen och Katri Gummerus.

Skills-grenchef för floristik Kirsi Vesalainen funderade förra våren på vilken typ av utvecklingsuppgift hon skulle ta med som en del av sin nyligen inledda grenchefsperiod.

Floristiken har ett välfungerande träningsnätverk och ett kärnteam med vilket planeringen inleddes: Skills-grenchef Kirsi Vesalainen (Livia) och Skills-topptränarna Leila Alamiekkaoja (Keuda), Tuija Näriäinen (Keuda), Tiina Räihä (Keuda) och Katri Gummerus (Gradia).

– Vi ville skapa ett träningssätt där det är lätt att delta utifrån olika mål och utgångspunkter. En del läroanstalter förbereder sig för tävlingen, men utbildningarna kan också utnyttjas i den vanliga undervisningen, berättar Kirsi.

Realutbildning leder till en extra studiedag

Genom planeringen började idén om träning ta form. En serie utbildningar som ordnas virtuellt live via Teams och i vilka lärare i floristik kunde delta runt om i Finland tillsammans med sina studerande. Utbildarna är framgångsrika proffs inom branschen.

Förhoppningen var att så många som möjligt skulle delta i utbildningen i realtid, eftersom det ökar känslan av evenemanget och stärker nätverket. Inspelningen av utbildningen skickades till alla mottagare. Dessutom lades bilder och videor av utförda arbeten, tekniker och arbetsskeden upp i den slutna Facebook-gruppen.

Utbildare för den första utbildningen var Hanna Vehkalampi, dubbel finsk mästare i blombindning, före detta Mästare-tävlande och grundare av blomsterhandeln Vehkanna.

– Användningen av kända utbildare ökar träningens värde och ger också den studerande en wow-effekt vid inlärningen. De studerande får förebilder av utbildningar av det här slaget om vart man kan ta sig i den egna branschen. Samtidigt blir kompetensnivån något högre än i den helt vanliga klassundervisningen.

Kostnaderna för träningen fördelas mellan de läroanstalter som deltar. Dessutom ska deltagarna bekosta ett materialpaket med olika blommor och förnödenheter som behövs för att utföra de arbeten som presenterats i utbildningen.

floristiikka_kollaasi1.jpg

Studerandena vid Livia arbetade på basis av demonstrationen. Bilder: Kirsi Vesalainen och Katri Gummerus.

Idéer, mod och praktiska tips

Kirsi har bra nätverk av lärare i floristik i Finland. E-postlistan har sammanställts och kompletterats under årens lopp till exempel med kontaktuppgifter från kollegor som träffats vid Mästare och andra evenemang i branschen.

– En positiv överraskning var att många läroanstalter som inte varit aktiva tidigare deltog i träningstillfället. Hela nio läroanstalter deltog i den första virtuella utbildningen. Avsikten var att det också skulle vara lätt att delta med små resurser och olika mål. Alla deltar inte i tävlingen. Uppgifterna är sådana att de lätt kan tillämpas på studerande på olika nivåer, från grundexamensstuderande till yrkes- och specialyrkesexamensstuderande.

Även studerandena var glada över ett annat undervisningssätt.

– Jag lärde mig att man måste tänka stort utanför lådan och modigt pröva på olika sätt. Hannas verk var äkta konst och det var fantastiskt att få delta! Jag prövade även själv mycket modigare, berättar Anna Allen (Livia), grundexamen inom trädgårdsbranschen, som också deltar i semifinalen Mästare2022.

Av samma åsikt var också Johanna Kantonen, yrkesexamensstuderande inom trädgårdsbranschen vid Livia, semifinalist i Mästare2022.

– Vid träningstillfället lärde jag mig nyttiga tekniker för att skapa strukturer och fick många praktiska tips även om konkurrenssituationen. Jag upplevde att det var lättare att göra anteckningar med den här undervisningsstilen. Undervisningen var lätt att följa eftersom den var koncis och jämlik för alla deltagare, runt om i Finland.

Även lärarna visade tummen upp.

– Våra studerande som deltog i Mästare-semifinalen var helt till sig och imponerade på samarbetet mellan läroanstalterna.  Jag håller med. Det var fint att se Hannas demos på toppnivå. Vi deltar gärna även i fortsättningen i dessa träningsdemos, kommenterar Tiina Eskelinen, utbildare vid Työtehoseura.

Målet är en serie utbildningar

I framtiden är avsikten att fortsätta träningarna. Deltagarna ombeds ge sina kommentarer noggrant och konceptet redigeras enligt dem. Tekniken finslipas eftersom det till exempel fanns utrymme för förbättring av bildkvaliteten. Det kan också vara fråga om olika typer av utbildningar: till exempel psykisk träning, uppträdande, pressmöten eller synlighet i sociala medier.

– Som tips för andra grenar skulle jag säga att det lönar sig att noggrant funderar över vilket delområde i den egna branschen som kan fungera i detta slags koncept. Det lönar sig att ha ett bra gäng omkring sig, eftersom det skulle vara för tungt att driva projektet ensam. Och slutligen – det är det ingen idé att finslipa den första gången perfekt. Tro på vad ni gör och släpp loss!