Skip to main content

På färd med Mästarnas Mästare Roope Juutilainen

Klockan är kvart över sju på morgonen på tisdag när kombinationsfordonsföraren Roope Juutilainen styr in på Nordsjös ABC:s parkeringsplats med sin lastbil. Vi har kommit överens om att jag ska bekanta mig med Roopes arbetsdag i samband med att vi genomför intervjun.

Nästan ett år sen blev vandabon Roope klar från Vantaan ammattiopisto Varia med en grundexamen i logistik i handen. Under sitt sista studieår deltog han även i yrkes-FM Mästare. Roope vann guld i logistikgrenen och samtidigt tävlingens största pris – Mästarnas Mästare titeln.

Det första året i arbetslivet närmar sig sitt slut. Hurudant har året varit?

– Året har gått riktigt trevligt. Jag jobbade mycket under studietiden, så det var inte egentligen så mycket nytt. Enligt mig är det var och ens ansvar att jobba.

Roope grundade snabbt efter att ha blivit klar en egen firma, men har under den senaste tiden gjort sig av med aktierna och övergått till arbetstagare hos Sajotrans.

– Att uppehålla ett eget företag var en mycket lärorik erfarenhet, och det är inte uteslutet att jag skulle välja den vägen ännu någon gång. I mitt nuvarande livsskede passar det mig utmärkt att vara arbetstagare. Det är befriande när någon sköter tidtabellerna och man själv kan enbart fokusera på körandet.

Vågen visar 41 400 kilo

Vi anländer till dagens första kund i Borgå. Roope fyller med vana i fraktsedeln, klär på sig skyddsutrustningen och går till leveranscentralen för att anmäla sig. Själv går jag in och väntar i leveranscentralen under lastningstiden, eftersom man inte kommer in i anläggningen utan att sakenlig skyddsutrustning.

Förrän lasten kan hämtas så ska fordonet vägas, för att man vet den exakta tyngden för lasten. Roope söker den rätta plattformen och kör fordonet på plats för att avvakta lastningen, som sköts av anläggningens personal. När lastningen är över körs det över vågen på nytt. Vågen visar 41 400 kilo.

– Fraktens art eller mängd har i och för sig inte någon skillnad med tanke på hanteringen, även om fordonets tyngd exempelvis påverkar bromssträckans läng, förklarar Roope.

Hem till kvällen

Vi kör mot Nordsjö hamn, via vilken den största delen av Finlands export rör sig. Där ska vi lämna containern inklusive innehåll till nästa part och dess resa fortsätter ut i världen.

Efter att vi anmält oss till hamnoperatörne kör vi in på ett fält, där en truck kommer rutinenligt och lyfter containern från fordonets bakre sida. Snabbt ersätts den förlorade containern med en ny tom container och resan till Borgå kan börja.

– Ibland kan jag köra samma rutt sex gången under en dag. Sådana dagar är enligt mig de bästa, eftersom det här är en enkel rutt. Många tycker om att göra längre rutter till exempel utomlands, men själv gillar jag när jag kan komma hem till kvällen. Min arbetsgivare är lyckligtvis flexibel så vi kan kompromissa om det mesta, och majoriteten av mina rutter är söder om Mäntsälä.

Det bästa är det självständiga görandet

Även om rutterna huvudsakligen rör sig i Södra Finland, finns det variation i dagarna och många omständigheter som kan ändra sig. Tidtabellen i Roopes telefon uppdateras kontinuerligt och nästa dagsschema är ännu inte alldeles klart. Oftast håller schemat – det sköter förmannen, som ordnar allas scheman.

– Även om dagarna ibland är långa och man sitter mycket ensam i fordonet, känner man sig inte ensam i jobbet. Man ser många bekanta ansikten hos kunderna och ibland pratar vi flera timmar i telefon med kollegerna.

Roope har inte ännu planerat sin framtid allt för långt, men för tillfället känns branschen som den rätta.

– Enligt mig är det bästa med det här jobbet det självständiga görandet. Dessutom har vi en bra grupp, vilket gör mycket för trivseln. Även om man får mycket instruktioner får man sköta jobbet på sitt eget sätt. Jobbet är fritt och man får göra saker och ting i sin egen takt. Det gillar jag.

Min dag som Roopes andrepilot har nått sitt slut. Att bekanta sig med kombinationsfordonsförarens arbetsdag har varit ytterst intressant. Det självständiga arbetet och de lugna stunderna i fordonet balanserar det tunga ansvaret som kommer av den värdefulla lasten, det enorma fordonet och de otaliga säkerhetsbestämmelserna.

Jag blir av vid Nordsjös ABC. Roope kollar vant in nästa kund i sin mobil, vinkar och styr iväg mot nya äventyr.

  • slide

    Roope Juutilainen (i mitten) vann guld i Mästare2018-tävlingen i logistikgrenen.

  • slide

    Roope belönades även med titel Mästarnas Mästare, och som pris fick han ta i bruk en bil av Antti ja Airi Soljan Säätiö.

  • slide

    Under hösten 2018 tävlade Roope i UICR:s VM i körkunskap i Belgien och vann guld i sin egna gren. Bild: Rahtarit Ry.

  • slide

    Nuförtiden jobbar Roope som kombinationsfordonsförare för Sajotrans.

  • slide

    Nordsjö hamn har blivit bekant för Roope eftersom en stor del av Finlands export sker via hamnen.