Oppilaitosten parhaat käytännöt kilpailutoimintaan

Miksi ammattitaitokilpailuihin kannattaa panostaa

Ammattitaitokilpailut kasvattavat ammatillisen koulutuksen vetovoimaa ja arvostusta. Kaikki näkevät kilpailuiden avulla, millaisiin ammatteihin ja tehtäviin ammattikoulutuksesta valmistuu ja millaista osaamista ja uramahdollisuuksia ammatillisen tutkinnon suorittaneilla on. Samalla kilpailutoiminta kehittää ammatillista koulutusta, ja kilpailut ovat myös hyvä tapa nostaa esiin ammatillisen koulutuksen uudistuksia.

Seija Rasku, Skills Finlandin hallituksen puheenjohtaja ja ammatillisen koulutuksen vastuualueen opetusneuvos opetus ja kulttuuriministeriössä

Verkostoituminen, vaihto ja vienti – kilpailutoiminnan monta lonkeroa

Vaihto-opiskelijoita Singaporeen, kilpailutoimintaa Kiinaan ja koulutusvientiä Brasiliaan. Tällaista seuraa, kun osaamisen ja kilpailukyvyn kasvu on kirjattu oppilaitoksen strategiaan.

”Sillä saamme kontaktin jokaiseen 76 muuhun maahan, jotka osallistuvat kilpailuun. Verkostoista on hyötyä esimerkiksi, kun haemme opiskelijoille ja opettajille vaihtopaikkoja ja opiskelijoille harjoittelupaikkoja.”

”He näkevät, millaista ammattitaito ja pedagogiset menetelmät ovat muissa maissa, kehittävät osaamistaan ja päivittävät tietojaan. Verkostoituminen on nykypäivänä äärettömän tärkeää.”

Hannu Immonen, Suomen tekninen delegaatti WorldSkills-kilpailuissa

Taitaja on paljon enemmän kuin kilpailu

Taitaja-kilpailussa on mukana myös paljon muita kuin kilpailijoita ja puhtaasti kilpailemista edistäviä ihmisiä. Seinäjoen Taitaja2016-tapahtumassa 110 Koulutuskeskus Sedun opiskelijaa suoritti äidinkielen ja etiikan opintoja sekä vapaasti valittavia opintoja vetämällä ammattipolkuja lähes 4 000 yläkoulujen oppilaille. Heitä ohjasi opinto-ohjaaja, Sedun vs. koulutuspäälikkö Anne Rintala kollegansa, projektipäällikkö Sini Rauhalan kanssa.

”Opiskelijat tykkäsivät ammattipolkujen vetämisestä tosi paljon. Moni kommentoi, että olipa mahtavaa, kun uskalsin lähteä mukaan. Siinä sivussa he oppivat varmasti myös tapahtuman järjestämistä”

Anne Rintala, Opinto-ohjaaja ja Sedun viransijainen koulutuspäällikkö

Miksi huippuosaajana toimiminen-opintokokonaisuus kannattaa?

Stadin ammattiopiston hiusalan opiskelijat voivat suorittaa opintokokonaisuuden esimerkiksi kilpailemalla Taitaja-kilpailussa ja muissa kilpailuissa sekä toteuttamalla erilaisia projekteja, kuten näytöksiä ja hyvinvointipäviä.

”Halusin suorittaa opintokokonaisuuden, koska kilpaileminen kiinnosti minua. Olin mukana Taitaja2017-semifinaaleissa ja finaalissa työskentelin italialaisen kilpailijan assistenttina. Tekninen osaamiseni kehittyi ja opin uskomaan itseeni uudella tavalla. Taitaja-finaalissa opin yhteistyötaitoja ja pystyin luomaan suhteita. Tutustuin kilpailujen kautta valokuvaajaan, jonka mainoskuvauksiin olen tehnyt meikkejä kilpailun jälkeen.”

Veera Rantanen, 3. Vuoden hiusalan opiskelija Stadin ammattiopistossa

Lue lisää teemasta julkaisusta oppilaitosten parhaat käytännöt kilpailutoimintaan.